تهران، اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، پلاک ۳۸۸، واحد ۱۴

روسیه: همه اعضا از مزایای بریکس بهره مند خواهند شد

روسیه: همه اعضا از مزایای بریکس بهره مند خواهند شد

معاون وزیر امور خارجه روسیه با خیرمقدم به جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی و عربستان سعودی به گروه بریکس، تأکید کرد: همه کشورهای عضو از مزایای این گروه، بهره‌مند خواهند شد.

سرگئی ریابکوف این سخنان را روز سه‌شنبه در نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۲۴ که به میزبانی مسکو و برای نخستین بار با حضور رسمی اعضای جدید برگزار شد، بیان کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: پیوستن پنج عضو جدید به نفع همه کشورهای عضو بریکس خواهد بود و نیز به تلاش‌ها برای ایجاد نظم جهانی چند قطبی کمک خواهد کرد.
وی از افزایش شمار اعضای گروه بریکس به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این گروه یاد کرد و گفت: ترکیب گسترده بریکس به ساختن نظم جهانی چندقطبی جدید، برابر و منصفانه کمک خواهد کرد و در عرصه بین‌الملل و به کشورهای در حال توسعه این امکان را می‌دهد که مواضع و دیدگاه‌های خود را قوی‌تر و واضح‌تر بیان کنند و همچنین نقش بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را در فرآیند تصمیم‌گیری جهانی تقویت کنند.

ریابکوف با تأکید بر عزم روسیه در زمینه تضمین و توسعه روند همکاری در چارچوب بریکس گفت: روسیه در دوره ریاست دوره‌ای خود بر این گروه به دنبال ارتقای قابلیت‌های نوآوری و هوش مصنوعی میان کشورهای عضو است.
وی خاطرنشان کرد: همگامی کشورهای عضو بریکس که از سطح مدرن فناوری و نوآوری برخوردار هستند، می تواند تأثیر جدی بر اقتصاد و امنیت جهانی داشته باشد.

تدارک برای بیش از ۲۰۰ رویداد بریکس در ده‌ها شهر روسیه
معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: در چارچوب ریاست دوره‌ای این کشور بر گروه بریکس در سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۰۰ رویداد در ده ها شهر روسیه برنامه ریزی شده است.
ریابکوف خاطرنشان کرد: رویداد اصلی در تقویم بریکس شانزدهمین اجلاس سران بریکس است که اکتبر ۲۰۲۴ (مهر – آبان ۱۴۰۳) در کازان روسیه برگزار می شود.
وی ادامه داد: نشست گروه بریکس در سطح وزیران امور خارجه نیز ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد-تیر ۱۴۰۳) در نیژنی نووگورود روسیه برگزار خواهد شد.
به گفته این دیپلمات کهنه‌کار روس، توسعه روابط اقتصادی از جمله کاهش پیامدهای منفی اقتصاد وابسته به دلار در دوران ریاست روسیه مورد توجه ویژه خواهد بود.
ریابکوف اظهار داشت: یکی دیگر از اولویت‌های دوره ریاست روسیه که پیامدهای بلندمدت مطلوبی برای مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری در چارچوب بریکس خواهد داشت، در بخش مالی و اقتصادی همکاری ها خواهد بود.
معاون وزیر خارجه روسیه گفت:‌ به دنبال تصمیم رهبران گروه بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، افزایش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، بهره‌گیری از ابزارهای پرداخت در مبادلات فرامرزی به منظور کاهش اثرات جانبی منفی سیستم کنونی اقتصاد جهانی تحت سلطه دلار و کاوش در مورد چگونگی تقویت نقش جهان در حال توسعه در امور مالی بین المللی در دستور کار این گروه قرار دارد.

نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به «بریکس» در سال ۲۰۲۴ میلادی، روز سه‌شنبه دهم بهمن ۱۴۰۲ با حضور معاونان وزیر امورخارجه و دیگر مقامات ۹ کشور عضو این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست، نخستین نشست گروه بریکس پس از ورود پنج عضو جدید از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) است و برای نخستین بار، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی در کنار اعضای قدیمی (روسیه، چین، برزیل،‌ هند و آفریقای جنوبی) به مدت سه روز درباره برنامه های بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی تبادل نظر خواهند کرد. نماینده عربستان سعودی به عنوان عضو جدید گروه بریکس در این نشست،‌ حضور نداشت.

در ادامه نشست‌ روز سه‌شنبه و در غیاب خبرنگاران، برخی وزیران و اعضای اقتصادی دولت روسیه در جمع نمایندگان کشورهای عضو بریکس به ارائه پیشنهادهای خود برای روند حرکت این گروه در سال جاری میلادی پرداختند.
ارائه چارچوب همکاری اعضای بریکس در عرصه تحقیقات انرژی و نیز حوزه هوش مصنوعی از دیگر موضوعات مطرح در نخستین روز این نشست خواهد بود.
قرار است دومین روز نشست نمایندگان کشورهای بریکس،‌روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود که این نشست با محوریت مشارکت استراتژیک به عنوان سنگ بنای چندجانبه گرایی در نظام بین‌الملل طرح‌ریزی شده است.
نشست‌های دیگری نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با محوریت همکاری‌های امنیتی، پارلمانی و مسائل انسان‌دوستانه میان کشورهای عضو بریکس برگزار خواهد شد و اعضای قدیمی بریکس، مهم‌ترین طرح‌های خود را به اعضای جدید معرفی خواهند کرد.
روسیه پیش‌تر شعار دوره ریاست خود بر گروه بریکس را تقویت چندجانبه گرایی برای توسعه و امنیت عادلانه جهانی عنوان کرده است.
مهم‌ترین رویداد بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی، برپایی نشست رسمی سران این گروه در کازان روسیه در ماه اکتبر پیش‌بینی شده است. علاوه بر آن، روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس میزبان نشست‌های متعدد دیگری در سطوح مختلف وزیران، معاونان وزیران، مقامات امنیتی، قضایی و پارلمانی و نیز نخبگان کشورها خواهد بود. در این میان، شمار محدودی از رویدادهای بریکس در سال ۲۰۲۴، در خارج از روسیه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شرکت بازرگانی بین المللی پارس پگاه تجارت فعالیت اقتصادی خود را در قالب برگزاری نمایشگاه ها و همایش های متعدد بین المللی با تمرکز بر کشورهای CIS و اوراسیا بویژه روسیه، اوکراین، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان و… در سال 1368 شروع و تاکنون بیش از 300 نمایشگاه اختصاصی، تخصصی و بین المللی و همیاری های تجاری، سرمایه گذاری با حضور مقامات و مسئولین ارشد این کشورها برگزار کرده است.

1401 © تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت پارس پگاه تجارت است.